Artiklar

Det perfekta receptet för Facebook-kanaler

Senaste året har varit utmanande och gett många nya kunskaper, främst om att arbeta med en Facebook-kanal. En del rörligt har det blivit och nya spännande saker är på gång. Frågan är då - vad är det perfekta receptet?

Över 200 bilder producerade jag förra året och ett antal korta filmer. Det flesta till Raggaröl som jag arbetar åt. Med en Facebook-kanal med över 9000 likes har det gett ovärderlig kunskap om inlägg och marknadsföring på Facebook. Det finns 1000-tals artiklar på Internet om hur du ska göra med företagets Facebook-kanal för att nå ut i mediebruset, med några enkla tips kan du komma långt.

Ingen kanal är (nästan) lik den andra

Er tjänst/produkt är unik men samtidigt hör den oftast till en bransch. Titta på hur andra i samma bransch använder sina FB-kanaler för att få tips, men även på vad ni själva kanske inte ska göra. Kanalerna och produkterna må vara olika men i slutändan är det ofta samma människor med olika intressen som kommer att läsa era inlägg.

Det finns en funktion där du kan jämföra din kanal med andra (under översikten på din kanal), vilka som helst som du väljer. Lägg till några från din bransch i denna jämförelse, det är alltid bra att hålla koll på hur konkurrenterna klarar sig på Facebook.

An image

Betald marknadsföring ett måste

Men antalet företag som exponerar sig på Facebook blir det svårare att nå ut med ert budskap. Detta främst med tanke på att Facebook själv har algoritmer som bestämmer vad användare på Facebook ska få i sitt tidsflöde. Där konkurrerar ni med alla andra kanaler - dels de som användaren själv gillar men även de som annonserar.

Att betala för att marknadsföra ett inlägg på Facebook från en kanal är faktiskt väldigt billigt. Nämn ett annat media där du kan nå ut till 20.000 personer för några hundralappar?

Betald marknadsföring ger även en dynamisk effekt - om person X ser ert inlägg och då klickar på Gilla-knappen för er kanal kommer det att visas i person X tidsflöde. Det kan i sin tur ge fler Gilla-markeringar från person X vänner. Om en person i snitt har 300 vänner så kan den dynamiska effekten bli stor.

Ensam är inte stark

En stor fördel är om ni är flera som bollar olika inlägg och vilka texter som ska skrivas till inläggen. Flera huvuden är bättre än ett samt att olika infallsvinklar är bra när det gäller att publicera på Facebook. Lyssna lite på både marknad, sälj, teknik, support och service, bra inlägg kan komma från många olika håll.

Det perfekta receptet

Finns dessvärre inte, oavsett vad en del på Internet påstår. Men det finns ett antal saker du kan tänka på för att "göra rätt" på Facebook.

  • Lär dig grunderna om hur Facebook publicerar inlägg från kanaler.
  • Lär dig använda den statistik som finns för din kanal
  • Analysera varje inlägg, varför gav ett inlägg större och bättre exponering än ett annat?
  • Håll koll på Facebook News, där publicerar Facebook större förändringar de gör.
  • Svara på era användares frågor och inlägg, visa att ni är där och interagerar.

En sockerkaka kan efter ett recept kan de flesta baka, sen om du vill smaksätta, göra den till din egen så får du pröva dig fram. Samma sak med Facebook, det finns ett par grunder, sen måste du analysera och lära känna de som gillar din kanal och vilka inlägg de uppskattar.



Tillbaks till artiklar
comments powered by Disqus
Senaste projektet
Skapat 3D, editerad video och postproduction.
Mediamicke på Facebook
Mediamicke på YouTube